Motivation

Motivation er et centralt begreb for alle professionelle, der arbejder med udsatte unge.

Traditionelt forstås motivation enten som naturligt iboende hos den enkelte unge, eller som udefrakommende incitamenter.

I projektet arbejdes med en motivationsforståelse, der ligger hinsides denne traditionelle tilgang og som giver de fagprofessionelle flere muligheder for at påvirke den enkelte unges motivation.

Motivation er andet end "pisk eller gulerod"

I Unge med kant arbejder vi med de 5 motivationsorienteringer.

Cefu, 2017: "Hvordan skaber man motivation for uddannelse blandt udsatte unge"

Projektdeltagerne præsenteres bl.a. for de “5 motivationsorienteringer”, v/ Noemi Katznelson og Anne Görlich, Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet, 2017.

Motivation er kontekstafhængig. Vi arbejder ikke med motivation forstået som et stabilt personlighedstræk, men som en situationsbestemt tilstand.

Rita Buhl, lektor VIA University College, 2019

Rita Buhl refererer til forskning (Kousholt, 2019, Pless, 2015, Dewey, Tanggard), når hun sammenfatter:

“Hos individet opleves motivation som en indre tilstand, der udspringer af oplevelsen af lyst, vilje og drivkraft. Den knytter sig til erfaringer, mening, perspektiv og er afhængig af ydre forhold, læringssammenhænge og muligheder.”

“Motivation skabes socialt og kulturelt. Måske er motivation også et spørgsmål om tillid og mistillid mellem individ(er) og system(er).”